جادویی ترین شهرها در جشن کریسمس

 
کریسمس یکی از زمان های جادویی سال است و اگر شما آرزو دارید که آن را در شهری که مانند عکس روی کارت پستال ها زیبا و بی نقص است و گویی از میان صفحات یک کتاب داستان کودکانه بیرون آمده بگذرانید، این مقاصد به شما شانس تجربه یکی از فراموش نشدنی ترین تعطیلات های عمرتان را می دهد.


1- وین در کشور اتریش
شهر وین با تزئینات پر زرق و برقی که بناهایی با معماری دوره سلطنتی را پوشانده اند و سه بازار خیابانی مخصوص کریسمس که در فضای باز ایجاد می شود، به شما شانس گذراندن جشن کریسمسی با حال و هوای دوران قدیم را می دهد. گردشگران می توانند از میان انواع متنوع صنایع دستی، زیورآلات و همچنین غذاهای لذیذ و نوشیدنی هایادویه دار و معطر معروف، چیزهای مورد علاقه خود را پیدا کنند. البته گروه موسیقی کر پسران وین (the Vienna Boys) هم یکی از دیدنی های کریسمس در این شهر به شمار می آید.
 
وین در کشور اتریش

 
2- والکنبرگ (Valkenburg) در کشور هلند
اگر قصد دارید کمی خرید کریسمس انجام دهید و برخی کادوهای منحصر بفرد مانند صنایع دستی لهستانی، محصولات مارل استون (Marlstone) و چیزهای دیگر را تهیه کنید، جایی بهتر از بازار کریسمس والکنبرگ برای شما وجود ندارد. این بازار قدیمی ترین و بزرگترین بازار زیرزمینی در قاره اروپاست که در مارپیچی از گذرگاه های غاری که در زیر شهر قرار دارند، ایجاد شده است. این غارها مکان قرار گیری مجسمه ها و یک کلیسا متعلق به قرن هجدهم هستند و همچنین دیوار نماهایی از دوران روم را نیز در خود نگه می دارند. بازار کریسمس والکنبرگ از اواسط ماه نوامبر باز می شود و دقیقا تا آخر کریسمس، زمانی که تمام شهر تبدیل به یک سرزمین عجایب زمستانی شده است، باز می ماند. بچه ها نیز با دیدن بابانوئل در کنار سورتمه و گوزن هایش به شدت ذوق زده و خوشحال می شوند.
 
والکنبرگ (Valkenburg) در کشور هلند

 
3- وودستاک (Woodstock) در ایالت ورمانت (Vermont) منطقه نیوانگلند
ورمانت یکی از بهترین نقاط ایالات متحده آمریکا برای برگزاری جشن کریسمس است، جایی که معمولا زمین حداقل با لایه ای نازک از برف پوشیده شده و بوی برگ های سوزنی و درختان کاج در هوا پخش می شود. شهر تاریخی وودستاک با مراسم های خاص پیش از جشن کریسمسش که دارای ریشه هایی از فرهنگ قرن نوزدهم می باشد، سال نو را به بهترین شکل جشن می گیرد. این جشن ها شامل یک رژه با بیش از 50 اسب و سوار می باشد که با لباس های قدیمی و در کنار واگن ها و درشکه ها، آداب کریسمس را بجا می آورند و همچنین جالب است بدانید که جشن کریسمس قرن نوزدهم در موزه و مزرعه بیلینگز (Billings) برگزار می شود. در این مکان گردشگران می توانند از میهمانی ها و جشن های غذاخوری لذت ببرند. تمام مغازه های محلی نیز با ویترین های مخصوص کریسمسی و زیبایشان، در تمام طول این جشن ها تا نیمه های شب باز هستند و شما می توانید از آنها بهره ببرید.
 
وودستاک (Woodstock) در ایالت ورمانت (Vermont) منطقه نیوانگلند

 
4- رووانیمی (Rovaniemi) در منطقه لاپلند (Lapland) در کشور فنلاند
رووانیمی در منطقه لاپلند کشور فنلاند شاید بهترین مکان روی زمین برای جشن کریسمس باشد. به گفته بسیاری از فنلاندی ها، احتمال اینکه این مکان که درست در شمال مدار قطب شمال قرار دارد خانه بابانوئل باشد، حتی از قطب شمال هم بیشتر است. چه جایی بهتر از یک سرزمین عجایب یخی و زمستانی در میان برف و جنگل های کاج برای دیدن جمع های شاد و قدیمی می باشد؟ در این مکان، بچه ها در کنار خانم نوئل کلوچه درست می کنند و حتی می توانند به مدرسه پری ها بروند. از دیگر جاذبه های رووانیمی در این زمان از سال می توان به سوار شدن بر سورتمه هایی که توسط سگ های هاسکی کشیده می شوند، سورتمه سواری در برف درخشان و عمیق، تماشای شفق قطبی و حتی رفتن به سافاری با سورتمه هایی که توسط گوزن ها در مزرعه گوزن سیرماکو (Sirmakko) کشیده می شوند، اشاره داشت. اگر یک تجربه یخی منحصربفرد می خواهید، در هتل برفی قطب شمال (Arctic Snow Hotel) که تماما از برف و یخ ساخته شده اقامت داشته باشید. این هتل برای فرار از سرما به حمام هایی با سونا و جکوزی مجهز شده است.
 
رووانیمی (Rovaniemi) در منطقه لاپلند (Lapland) در کشور فنلاند

 
5- نورمبرگ (Nuremberg) در کشور آلمان
بازار کریسمس نورمبرگ در آلمان با 200 فروشنده برگزیده اش که هر سال برای بردن جایزه زیباترین طراحی با هم رقابت می کنند، هر کریسمس بیش از دو میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند. شما در این مکان هیچ وسیله تزئینی پلاستیکی و انبوه تولید شده ای نمی بینید و همچنین انجمن این بازار اعلام کرده که آنها به طور جدی به دنبال این هستند که در بازار کریسمس نورمبرگ فقط اسباب بازی ها و محصولات کریسمسی دست ساز و سنتی را به فروش برسانند. همانطور که شما در این مکان قدم می زنید، می توانید از بوی انواع نوشیدنی های ادویه دار، نان زنجبیلی، سوسیس و مغز بادام شیرین و برشته شده در یک اتمسفر کریسمسی فراموش نشدنی در یک شهر قدیمی که در شکوه کریسمس غرق شده است، لذت ببرید. بچه ها و آنهایی که هنوز کودک درونشان فعال است عاشق موزه اسباب بازی و همچنین چرخ و فلک دو طبقه که بر اساس ابتکارات قدیمی ساخته شده و با گوزن ها و سورتمه بابانوئل کامل شده است، خواهند شد.
 
نورمبرگ (Nuremberg) در کشور آلمان
 
6- استرازبورگ (Strasbourg)‌ در کشور فرانسه
در استرازبورگ مجموعه ای از دهکده ها با مضمون کریسمس وجود دارند که شهر را به یک سرزمین عجایب شگفت انگیز با مناظر کریسمسی و غذاهای خوشمزه تبدیل می کنند. در روستای آلساسه (Alsace)، میهمانان می توانند آلو، زردآلو و دیگر میوه های کریسمسی تازه را مزه کنند. شما می توانید هنگامی که در دهکده بردله (Bredle) هستید از بیسکوئیت های کریسمسی سنتی و معروفش در کنار نوشیدنی های فراوان و دلپذیر لذت ببرید. برنامه کریسمس شهر نیز پر از کنسرت ها و دیگر مناسبت های فرهنگی می باشد.
 
استرازبورگ (Strasbourg)‌ در کشور فرانسه
 
7- بروخه (Bruges) در کشور بلژیک
شهر قرون وسطایی بروخه هنوز هم در تمام طول سال حیرت آور است، اما در فصل زمستان، هنگامی که مرکزش به مکانی برای برگزاری جشن و رژه و همچنین اسکی روی یخ تبدیل می شود، به معنای واقعی به زندگی بر می گردد. گردشگرانی که درست قبل از عید شکرگزاری به این مکان می رسند، می توانند از جشنواره مجسمه های یخی و برفی نیز لذت ببرند. جشنواره امسال بر اساس سرزمین هابیت ها برگزار می شود و 40 هنرمند با استفاده از 300 تن یخ و 400 تن برف به خلق آثار شگفت انگیز می پردازند. در این بهشت بی نظیر نیز شکلات دوستان می توانند از این فستیوال با یک لیوان کاکائوی داغ لذت ببرند.
 
بروخه (Bruges) در کشور بلژیک
 
8- ریگا (Riga) در کشور لتونی (Latvia)
بازار کریسمس قدیمی ریگا با معماری منحصر به فردش در میدان دوست داشتنی شهرداری، در انتظار گردشگران است. در این مکان چند رویداد مخصوص کودکان از جمله چرخ و فلک مجسمه های چوبی، پونی سواری، درشکه سواری و همچنین منطقه حیوانات با گوسفندها و خرگوش هایش، برگزار می شود. خانه گربه هم، گربه سانان ساکن در پناهگاه های محلی حیوانات را به نمایش می گذارد. گردشگران با هر سن و سالی می توانند از نان زنجبیلی های خوشمزه لذت ببرند و از محصولات محلی مانند جوراب های گرم و دست دوز، جاشمعی های چوبی، عسل لتونیایی و دستکش های طرح دار دیدن کنند و در صورت تمایل، آنها را به عنوان سوغاتی و یادگاری بخرند. همچنین شما می توانید در این مکان با سنت های مختلف لتونیایی مانند کنده کشی، دوخت و دوز و آشپزی سنتی کریسمس آشنا شوید.
 
ریگا (Riga) در کشور لتونی (Latvia)
 
9- قطب شمال در کشور آلاسکا
قطب شمال شاید معروف ترین شهر کریسمسی در میان دیگر شهرهای کریسمسی در جهان باشد. مغازه های این شهر با جمعیت دو هزار دویست نفری، تمام 365 روز سال با دکورهای مخصوص آماده جشن کریسمس است. شما می توانید در کشور آلاسکا از خیابان هایی مانند خیابان کریس کرینگل (Kris Kringle)، کوچه میستلتو (Mistletoe) و یا بابانوئل عبور کنید و حتی شب را در پارک کاروانی سانتالند (Santaland) بگذرانید. جالب است بدانید در این مکان همه چیز درباره بابانوئل می باشد. در ماه دسامبر، قطب شمال با مسابقه سالانه کریسمس در یخ اش واقعا زنده می شود و یخ تراش ها را از سراسر جهان به اینجا جذب می کند. خبرگزاری های ملی هم به صورت مکرر تصاویر خانه بابانوئل را به صورت زنده پخش می کنند. در ضمن این مکان جایی است که شما می توانید کارت پستال هایتان را با کد پستی رسمی بابانوئل برای دوستان و خانواده تان پست کنید تا این نامه ها مستقیما از آدرس آلاسکا و قطب شمال به دست آنها برسد.
 
قطب شمال در کشور آلاسکا
 
10- تالین (Tallin) در کشور استونی
پایتخت استونی با شهر قدیمی و قرون وسطایی اش که با برف پوشانده شده و فانوس هایی که در هنگام تاریک شدن هوا خیابان های سنگ فرش شده را روشن می کنند و همچنین به علت حال و هوای کریسمسی شگفت انگیزش معروف است. اولین درخت کریسمس در سال 1441 میلادی در این مکان گذاشته شده و امروزه این درخت افسانه ای، در میدان شهرداری هنوز هم جزو سنت های کریسمسی این شهر می باشد. این درخت مشهور با کلبه های کوچکی که هر کدام اجناس خاصی می فروشند محاصره شده و شما می توانید در کنار مجسمه های برفی، غذاها و نوشیدنی ها استونیایی و یک مینی باغ وحش، متخصصان صنایع دستی را در حال انجام کارشان مشاهده کنید. یک بازار کریسمس بین المللی، یک پیست اسکی روی یخ در محیطی باز و دهکده کریسمسی موزه استونی که با زحمت فراوان درست شده هم جزو جاذبه های اصلی کریسمس در این شهر می باشند که حتما از آنها لذت خواهید برد.
 
تالین (Tallin) در کشور استونی

 
11- گرایندلوالد (Grindelwald) در کشور سوئیس
روستای گرایندلوالد در کوهپایه های دو قله حیرت انگیز آلپ قرار دارد، این مکان آنقدر خوش منظره می باشد که به عنوان محل فیلمبرداری فیلم های زیادی از جمله قطب نمای طلایی (The Golden Compass) استفاده شده است. این اقامتگاه زمستانی جالب توجه به علت حال و هوای بسیار زیبا و فریبنده اش در کریسمس با سایر اقامتگاه ها متفاوت است، آنقدر متفاوت که حتی ممکن است باعث شود شما دوباره به وجود بابانوئل ایمان بیاورید. در روستای گرایندلوالد شما تزئینات زیبایی در کنار خیابان ها و همچنین درختان کریسمس غول آسا را در هر گوشه و کناری می بینید. علاوه بر این موارد نوشیدنی ها و اجناس بسیار زیادی نیز در غرفه های بازار  کریسمسی گرایندلوالدر به فروش می رسند که می توانید از آنها برای خود تهیه کنید.
 
گرایندلوالد (Grindelwald) در کشور سوییس
 
12- ریکیاویک (Reykjavik) در کشور ایسلند
درست است که میزان سرمای هوا در این منطقه نسبت به دیگر مناطق بیشتر احساس شود. اما آیا همین برودت هوا به شما حال و هوای کریسمس را بیشتر القا نمی کند؟ در پایتخت کشور ایسلند، جایی در شهرک یول (Yule)، کریسمس حال و هوای دیگری دارد. در این مکان تقریبا تمام سنت ها و المان های جشن کریسمس رعایت می شود، حتی عروسک های مخصوص عید پاک که نماد آنها 13 کوتوله است نیز زینت بخش جشن هستند. بابانوئل های خوش قیافه نیز کادوهای مخصوص کودکان را آماده کرده اند تا مراسم جشن سال نو با شکوه تمام برگزار شود. کلبه های تزیین شده مردم محلی و گردشگران جهانی به همراه دکوراسیون مخصوص این روزها، چهره شهر را بیش از پیش شاد و جذاب کرده است. یکی از نکات بسیار جالب در مورد شهر ریکیاویک این است که تقریبا هر روز که در شهر چرخ می زنید و گشت و گذار دارید چیزهای جالب جدیدی را پیدا می کنید که بعضی از آنها را هنرمندان ساخت صنایع دستی فقط در یک یا دو روز می سازند و بعد از آن به سراغ ساخت چیز دیگری می روند. سفر به شهر ریکیاویک سفری به یاد ماندنی خواهد بود به خصوص اگر شانس حضور شما در این شهر در روزهای زمستانی کریسمس باشد. خاطرات تماشای شفق قطبی در آسمان شب و زمین پوشیده شده از سفیدی برف با چاشنی چراغ های رنگارنگ جشن کریسمس، قطعا سالیان سال در ذهن شما باقی خواهد ماند.
 
 ریکیاویک (Reykjavik) در کشور ایسلند
 
 
13- کلن در کشور آلمان
بدون اغراق باید اعتراف کرد که شهر کلن آلمان در روزهای جشن کریسمس دارای رنگ و بوی منحصر به فردی است که حس جشن و شادمانی را ناخودآگاه به شما القا می کند. ساختمان های تزیین شده‌ باشکوه این شهر به همراه دکوراسیون رنگارنگ شاد و برپایی بازار مخصوص تعطیلات در مرکز شهر رنگ و بوی خاصی به کلن بخشیده است. در حقیقت، شما می توانید هشت بازار مختلف کریسمس را در هر دو طرف رود راین مشاهده کنید. این بازارها بطور دقیق تر در پلازا در مقابل کلیسای جامع کلن قرار دارند. توجه داشته باشید که این بازارهای کریسمسی در فضای بسیار بزرگی قرار دارند و بازدیدکنندگان می توانند در کنار گشت و گذار در شهر از یک فنجان قهوه گرم لذت ببرند و سرمای وجود خود و هوا را به گرمای فنجان داغ قهوه بسپارند. گشت و گذار در بازارهای رنگارنگ، هدایای جالب توجه، دکوراسیون مخصوص این روزها و صد البته غذاها و نوشیدنی ها همه و همه می توانند خاطرات خوشی از سفر به شهر کلن برای شما رقم بزنند.
 
کلن در کشور آلمان
 
14- پراگ (Prague) در جمهوری چک
شهر پراگ عمدتا به علت معماری قرون وسطایی باشکوه و سنت های منحصر به فرد فولکلور شناخته می شود. در روزهای جشن کریسمس حقیقتا چهره شهر بر خلاف هر شهر دیگر بر روی زمین است! از بازارهای کریسمس معروف شهر پراگ با کلبه های چوبی زیبا تزئین شده گرفته تا سنت های مربوط به این جشن، هدایای ساخته شده توسط هنرمندان صنایع دستی و زیورآلات طراحی شده با ظرافت های فوق العاده تا شیرینی های پخته شده لذیذ همه و همه خودنمایی می کنند. در میدان شهر قدیمی، شما حتی اصطبل بز، الاغ و گوسفند را نیز به چشم خواهید دید که نشان از اهمیت دادن به سنت های قدیمی این جشن است، خیابان ها چراغانی شده اند و نوای خوش موسیقی در جای جای شهر به گوش می رسد. پیشنهاد می کنم در روزهای جشن کریسمس سفر به پراگ را از دست ندهید.
 
پراگ (Prague) در جمهوری چک
 
15- آمستردام در کشور هلند
آمستردام از اوایل ماه دسامبر و با افسانه سانتاکلاز یا همان بابانوئل به همراه خانه های قرون شانزدهم و هفدهم که با نورهایی زیبا تزیین شده اند جشن کریسمس را آغاز می کند. پایتخت هلند تنها محدود به یک بازار کریسمس نمی شود، بازدیدکنندگان می توانند در آمستردام از 26 بازار مختلف کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. علاوه بر آنچه که گفته شد، بسیاری از جاذبه های گردشگری دیگر مانند میدان لِدس پِلِین (Leidseplein) و سالن های مخصوص برای تجربه اسکیت روی یخ نیز برای گردشگران وجود دارد. شما همچنین می توانید خوراکی هایی مانند اُولیه بولن (olibollen) جذاب و یا دونات هلندی را امتحان کنید. این خوراکی های لذیذ نه تنها خوشمزه اند، بلکه سبب می شوند بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید و آرامش بیشتری داشته باشید.
 
آمستردام در کشور هلند
 
16- برکنریج (Breckenridge) در ایالت کلرادو (Colorado)
برکنریج به شهری برای اسکی بازان معروف شده است و در طول تعطیلات تبدیل به یک شهر کریسمسی زیبا به سبک ویکتوریایی می شود. البته این نخستین باری است که ماه دسامبر با نورپردازی جشن کریسمس آغاز می شود و در طول تعطیلات بازدید کنندگان می توانند کالسکه سواری کنند، در شهر برکنریج از تعدد فروشگاه ها لذت ببرید و خرید کنید! در این شهر شما می توانید تعطیلات بسیار خوبی را سپری کنید.
 
برکنریج (Breckenridge) در ایالت کلرادو (Colorado)
 
17- مالمو (Malm) در کشور سوئد
غذاهای متنوع در سبک سلف سرویس در بازارهای کریسمس، تماشای کنسرت های برگزار شده در روزهای تعطیل و تماشای درختان درخشان مزین شده به نور سبب شهرت شهر مالمو در روزهای کریسمس شده است. در این شهر شما می توانید از مراکز خرید مدرن کنید و در حین گشت و گذار در سطح شهر از انواع نوشیدنی ها گوارای سوئدی لذت ببرید. غذاهای لذیذ سوئدی را فراموش نکنید. همچینین پیشنهاد می کنم به آنتیک فروشی های این منطقه نیز سری بزنید. برای داشتن یک تعطیلات شاد در سوئد، به اسکیت سواری مشغول شوید و یا در پارک فولکتس (Folkets) یا رائول والنبرگ (Raoul Wallenberg) اوقات خوشی را سپری کنید.
 
مالمو (Malm�) در کشور سوئد

 
18- جزیره مَکِنو (Mackinac Island) در ایالت میشیگان 
سوار بر کشتی شوید تا با یک کشتی سواری کوتاه به جزیره ای با قدمتی بلند در تاریخ برسید. جزیره ای با چشم اندازهای کارت پستالی و زیبا که تنها 500 نفر را در دل خود جای داده است. در جزیره مَکِنو مردم دقیقا همانند 100 سال پیش کریسمس را جشن می گیرند. در این جزیره مردم به وسیله اسب و درشکه تردد می کنند و تردد با وسایل نقلیه موتوری یک قرنی می شود که ممنوع شده است. در کریسمس، بابانوئل هر کودک را برای برآورده کردن آرزوهایش ملاقات می کند. همچنین این جزیره دارای بازاری بسیار زیبا برای کریسمس است که هر سال در آن انواع صنایع دستی که توسط هنرمندان بی نظیر ساخته می شود به فروش می رسد. علاوه بر آنچه که گفته شد شما می توانید از طراحی زیبای خیابان ها و درختان بزرگ کریسمس که در اطراف و هر گوشه و کناری پیدا می شود، همراه با نوشیدنی های گوارا و مقدار زیادی کالاهای مختلف برای خرید در فروشگاه های گریندل والدر (Grindelwalder) لذت ببرید.
 
جزیره مَکِنو (Mackinac Island) در ایالت میشیگان
 
19- لیون ورت (Leavenworth) در شهر واشنگتن
لیون ورت که در لبه شرقی کوه های کسکیدز (Cascade) واشنگتن قرار دارد، روستایی متعلق به باواریایی ها (Bavarian) است که در طول تعطیلات کریسمس به یک زمین پوشیده از برف تبدیل می شود که گویی محصول سحر و جادوی کریسمس است! از سال 2014 این مکان میزبان فستیوال جشنواره نورپردازی کریسمس بوده است که هر ساله از 5 ماه دسامبر تا 21 این ماه ادامه خواهد داشت. در این فستیوال شهر شبیه به  کارولینای قدیمی شده و شخصیت های کریسمسی و چراغانی شهر محوریت اصلی این فستیوال می باشد. در روزهای جمعه، سنت نیکلاس (St. Nikolas) با پخش موزیک و میوه از کودکان پذیرایی می کند. حتی شبکه اِی اند ای نتورک (The A&E Network) جشن تعطیلات کریسمس در شهر لیون ورت را پوشش می دهد.
 
لیون ورت (Leavenworth) در شهر واشنگتن